Så skapar du julstämning

Första advent har passerat (wow, tiden verkligen flyger iväg, jul snart!) och många har säkert redan börjat julpyssla & förbereda sig för årets mysigaste tid? Kanske inte alla tomtar och julgranar är framme än, men många ljusstakar och stjärnor har man sett. Så passande tycker jag också att nästan hela Sverige har blivit till ett enda vinterlandskap med massa snö! Det höjer känslan för julen & vintern ännu mer! Jag gillar't. Här är några tips på hur du snabbt kan pyssla om ditt rum och göra det lagom julfint! Allt som hör julen till!

LJUS Jag har hängt upp min fina julstjärna i fönstret. Den kastar
himmelsk vackra skuggor i rummet och mängden ljus är perfekt.
(På bilden hänger den bakom min tunna gardin som passar alla årstider,
men är så mysig i vinteritd).
Även snygga arrangemang med kanel-
stänger, stjärnanis, mossa, band, torkade apeslinskivor, kulor och allt
annat vad din fantasi tillåter är för stämningsfullt med stearinljus!



GODIS Vem förknippar inte julen med godis & andra gosaker? Knäck,
kola, choklad, kakor, lussebullar, efterrätter, gröt, bröd, kaffe & Thé...
Visa upp det i rummet! Jag har hängt upp några polkastänger, som jag
egentligen inte tycker om, men de är så fina & gulliga! Har ju redan
mina godisburkar med färgglatt godis. Vackert och doftande
är också att hälla upp thé i en plåtburk med fin yttersida. Själv har jag
planerat kaffebönor i glasburk.


HJÄRTAN Jag tror många förknippar julen med kärlek & värme. Dess-
utom använder vi allt som alltid hjärtan i alla olika kategorier särskilt
mycket på julen. I granen, fönstret, kakor, julklappar mm. Jag har
själv knåpat ihop egan små hjärtan superenkelt. Bara klippa ut formen
på två tygbitar och sy ihop. Kan vara sött att sy på t. ex en knapp eller
något annat för att skapa karaktär. De kan användas som julgranspynt,
eller placeringskort på julfesten eller som jag själv, lägg i en liten kruka!


VÄRME behövs på vintern när det är vackert, men kallt med all snö.
Jag är väldigt frusen av mig, så året om brukar jag knalla runt i fårskinns-
tofflor här hemma. Sedan har jag också dubbla strumpor ibland, och sover
med frottésockar och duntäcke. Sätter också på mig en tjocktröja eller
kofta efter skolan. Därför är det xtra mysigt med fårskinn att sitta på osv.
Har ett bakom min skrivbordsstol, det gör verkligen skillnad i värme!

GLÖGG är det godaste som finns att dricka på julen. Det är väldigt
varierat om man tycker om det eller inte, själv tycker jag det är
underbart med en liten kopp ibland. Jag smakade årets glögg med
saffran, dock luktade den mer än den smakade, synd. Däremot hade
BLOSSA gjort nya glöggar som mer såg ut som presentflaskor (& sådant
gillar ju jag vettni) med smak av lingon eller apelsin. Det lät utmärkt tycker
jag! Äppelglögg är annars en favorit från min sida. Värmande & gott!


DOFTER Vi har alla våra speciella minnen med dofter. Just julen har vi
nog alla rätt lika. Kanel, nejlikor, pepparkakor, apelsin, julgröt osv.
Man känner så lätt stämningen av jul bara med hjälp av dofter. Mitt
bästa tips är att stoppa en apelsin full av nejlikor, finns ingen bättre
lukt. Stjärnanis (påminner om lakrits), kanelstänger och apelsiner är
vackert att dekorera med och ger ifrån en doft. Testa röra ihop en egen
blandning av socker, malen kanel, malda nejlikor, ett par droppar apelsin
och ha i en skål framme! Luktar underbart! Eller tippa upp en påse pepparkaks-
krydda. Glöm inte théet. Här är mina favoriter till jul:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0