18nov

Blir en sen uppdatering idag. Har nämligen varit på konfirmation till halvsju, och sen har jag pluggat till svenskaprovet på fredag, ätit middag och grejat lite hemma.
Idag hade vi tyskaprov, och det gick kanonbra, provet var alldeles för enkelt!! Sedan hade vi engelska"test" också, inget vi kunde plugga på, utan mest för att få se lite hur ett nationellt prov kunde se ut. Det var nämligen niornas nationella prov vi gjorde, förra årets alltså. Jag tycker inte det var så svårt, men blev inte helt klar, men vi får fortsätta på måndag, eftersom vi ska få den fullständiga tiden 80 minuter, istället för 60 min som idag.

Snart ska jag göra mig i ordning för kväll, och sedan lägga mig och läsa "Ökenblomman återvänder". Det är fortsättningen på "En blomma i Afrikas öken", vilken vi läste på svenskan i skolan, och jag blev själv nyfiken på fortsättningen. Boken är en självbiografi och är helt sann. Den handlar om Waris Dirie som är nomad i Somalias öken. Som 13-åring rymmer hon hemifrån då hennes pappa tvingar henne att gifta sig med en gubbe på 60 år. Waris berättar om sin otroliga resa från nomad till världsberömd fotomodell, och vidare till FN-ambassadör där hon motarbetar kvinnlig könsstympning (omskärelse) som hon själv blev utsatt för som litet barn.
Boken är fantastisk, och man får en skarp världsbild. Läs den om ni inte har det! Den är verkligen värd det!
HÖRS

Kommentarer
Postat av: Jennie och Exxa

Låter som en mysig dag! :)

2009-11-19 @ 14:22:28
URL: http://www.exxa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0