Medelhavskur

När jag var förkyld när jag var mindre, och man hade nästäppa, minna jag hur mamma alltid tvingade mig och mina syskon att göra en medelhavskur. Vi hatade det allihop, men mamma bestämde. Vad glad jag är att hon lärde mig den fina metoden!
Nu ikväll har jag suttit 20minuter med den heta grytan under ansiktet. Så skönt  för mig, som varit täppt i näsan sedan i förrgår. Det känns verkligen bättre! Dessutom fungerar det inte bara som enkelt förkylningsbotemedel, utan även som en salgs bastu för ansiktet, vilket betyder att porerna öppnas och det är kanon för hyn! Så året om är detta bästa boosten! TESTA!

GÖR SÅ HÄR:
Koka upp vatten i vattenkokaren eller på spisplattan i en rätt hög och stor kastrull. Hela ansiktet ska rymmas ovanför. Häll i mycket, ca 1-1½ dl grovt salt. Låt koka upp med lock på. Dra av från plattan och låt vattnet svalna någon minut. Hämta en handduk i mellanstorlek och ställ även fram papper att snyta sig i, kan behövas, hehe!
Ställ kasturllen på en grytunderlägg på bordet, och sätt dig med ansiktet några decimeter ovanför, och täck över huvudet med ansiktet. Kan vara riktigt smärtsamt i början, men var inte för nära vattnet så det bränns! Andas in ångan som stiger djupt, i näsan & lungor. Sitt så länge det är skönt, men ge inte upp på en gång, det är verkligen härligt!



Man kan ju låtsas att man ligger framför poolen i Turkiet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0