Jobbskuggning

Under de här två dagarna efter helgen har jag jobbskuggat, som vår skola så vackert valt att kalla det... Det är som PRAO egentligen, bara att vi håller på i endast 2dagar, jättetråkigt. Meningen är inte heller att vi ska arbete och lära oss arbetssätt, utan istället ställa frågor till tjänstemannen vi valt att skugga. Vi ställer frågor och analyserar deras arbete. Tanken från skolan var att vi ska lära oss mer om hur ett jobb verkligen kan se ut.
   Men håll med om att vi får 26gånger så bra erfarenhet när vi praoar under 2veckor? Då kan vi ändå ställa frågor och undra, samtidigt som vi får en utmärkt bra inblick i arbetslivet, då vi själva får vara med och delta i arbetet! Dessutom är chansen på jobb hos arbetsplatsen så mycketmycketmycket större. Och sommarjobb mm, hur bra merit är inte det att sätta på CV:t egentligen? I hela fridens namn, vad tänker kommunen med egentligen? Sedan klagar de på att arbetslösheten är för hög bland unga, trots att de är de själva som bidrar till den. Det är sjukt...

Jag har i alla fall valt att vara med min förra lärare på min mellanstadieskola. Hon har en femma, och det var jätteskoj att få vara med och hjälpa till och "se hur de har det nuförtiden". Så mycket har förändrats, och vad man saknar den tiden. Så underbart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0