Träna på lovet

Tillbaka från en lång löprunda. Innan jag stack iväg körde jag en tuff halvtimmes styrketräning till musik. Det var rätt länge sen, i och med att nästan all min styrketräning bygger på passen hos Friskis&Svettis, som jag inte har haft någon tid över till... Men i alla fall, sedan bara på med löpardojorna och körde mina tre varv. Det är strax över 700 meter till det härliga skogsspåret, och då joggar jag väldigt lugnt på asfaltsväg. Första varvet joggar jg på rätt lugnt, för att värma upp. Andra varvet blir alltid intervaller, och då kör jag den höga hastigheten i alla uppförsbackar. Tredje varvet blir maxfart, eller låt oss säga, så mycket krafter man har kvar. Och det kanske inte är så mycket, men tempot ska vara högre än vanlig jogg, vilket gör att man kanske inte orkar hålla samma tempo sträckn igenom, men det överlver man!

Jag tycker det är viktigt att trots lov och vila, och upphåll några veckor från all fotboll, hålla träningen uppe. Ni kanske inte håller med, men för mig är hälsan mitt liv, och den vill jag hålla. Jag älskar att träna, över allt annat! När man dessutom utövar en sport, är man så gott som tvungen att hålla konditionen uppe för att slippa starta från noll när säsognen börjar igen. Då måste man öva mer på det fysiska, och kanske tappar utveckligen i det tekniska eller taktiska.

Vatten mellan alla varv, lite grand i alla fall, så man slipper bli för torr i halsen.
Nu har jag ätit banan, mjölk och knäckemackor som återhämtning, och en iskall dusch, HÄRLIGT!

Stretching är viktigt också, inte för att undvika träningsvärken, för det har inte med det att göra, utan för att minska skaderisken och öka smidigheten. Eftersom jag körde styrka idag också, ska jag sträcka igenom verkligen hela kroppen ordentligt!
Träna bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0